Senarai Blog Saya

LEMBARAN

LATIHAN 1
Soalan 1 - 5
Baca sajak di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

         
Sekolahku
Sekolahku
Tempat segala gedung ilmu
Yang mengajar anak bangsa erti kehidupan
Merealisasikan suatu wawasan
Bersatu dan maju
Menuju era kejayaan
Bersama pendidik sejagat
Yang tidak pernah jemu berbakti

Sekolahku
Tempat segala gedung pengetahuan
Bersama berganding dan berusaha
Bersama mencipta kesungguhan
Di samping rakan sebaya
Melangkah teguh menempa kejayaan
Meraih seribu impian

Sekolahku
Tempat lahirnya generasi berilmu
Kami anak-anak merdeka
Berikrar mempertahankan maruah bangsa
Demi Malaysia negara tercinta

1.     Siapakah yang tidak jemu mendidik anak bangsa?
              A   Guru
              B   Negara
              C   Sekolah      
              D   Ibu bapa
2.     Apakah yang dipelajari oleh penyajak di sekolah?
              A    Cara-cara untuk mencapai wawasan
              B     Segala aspek tentang kehidupan
              C     Belajar untuk menjadi tunggak negara
              D     Cara-cara melangkah ke satu tujuan
3.     Penyajak telah berjanji untuk
              A    menjadi generasi yang berilmu
              B    merealisasikan suatu wawasan
              C    bersama berganding dan berusaha
              D    mempertahankan maruah bangsa
             
4.     Bagaimanakah caranya untuk kita meraih kejayaan?
              A      Rajin hadir ke sekolah
              B      Menanamkan azam dan cita-cita yang tinggi        
              C      Berusaha dengan bersungguh-sungguh dan berdedikasi
              D      Berbakti kepada guru dan sekolah
             
5.     Istilah gedung pengetahuan bermaksud
              A      tempat tersimpannya segala ilmu pengetahuan
              B      tempat menjual ilmu pengetahuan
              C      tempat mencari golongan yang berpengetahuan
              D      tempat menyembunyikan ilmu pengetahuan

LATIHAN 2
Soalan 1 - 5
Baca sajak di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Anakku
Anakku,
Cahaya kasih mama,
Dari kecil kau kubelai dan kumanja,
Tangisanmu meresah jiwaku,
Tawamu penawar hatiku.
Anakku,
Permata hati ibu,
Kau kuberi ilmu buat bekalan,
Agar hidupmu tidak menyesal,
Jagalah tingkah lakumu,
Usah geranganmu jadi tontonan.
Anakku,
Buah hati bonda,
Penat jerih membesarkanmu,
Tidakku minta balasan,
Ingatlah sayang akan masa depanmu,
Penuh ranjau berduri,
Laluilah dengan penuh ketabahan,
Bonda doakan moga kau bahagia dan berjaya.

1.     Siapakah yang menulis sajak ini?
              A   Seorang ibu            C   Seorang bapa
              B  Seorang anak          D   Seorang kakak
2.     Bagaimanakah perasaan seorang ibu terhadap   anaknya?
              A     Sangat merindui anaknya              
              B     Benci mendengar tangisan anaknya
              C     Meminta balasan terhadap pengorbanannya
              D      Sangat menyayangi anaknya
3.     Apakah pengorbanan seorang ibu terhadap anaknya?
              A      Mencari ilmu untuk anaknya
              B      Menjaga dan mendidik anaknya dari kecil sehingga dewasa
              C      Memberi nasihat kepada anaknya
              D      Menghambakan diri untuk anaknya
4.     Maksud penuh ranjau berduri ialah                  
              A      penuh duri-duri      
              B      penuh bahaya                                 
              C      penuh cabaran dan dugaan
              D      jalan-jalan yang dipenuhi dengan duri
5.     Apakah doa ibu terhadap anaknya?
              A      Semoga anaknya bahagia dan berjaya
              B      Semoga anaknya sentiasa tabah
              C      Carilah ilmu untuk bekalan hidup
              D       Jaga tingkah laku




LATIHAN 3
Soalan 1 - 5
Baca sajak di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Hadirmu
Bagai mentari menyinari siang
Bagai bulan menyinari malam
Cahayamu bertebaran ke seluruh alam
Menyuluh dada anak watan
dengan ilmu yang kau curahkan

Kau hulurkan tangan
Membimbing generasi
­ dengan wang ringgit
Pada Tuhan kuberserah
Agar sentiasa merahmati kehidupanmu

Tanpa bimbingan dan kasih sayang
Aku bagaikan kapal yang tiada haluan
Hilang kemudi, hilang arah
Kaulah yang menghulur sauh bantuan
menarik layar, menerjah lautan
Justeru, kaulah hadiah berharga anugerah Tuhan
Jasamu akan kukenang sepanjang hayat dikandung   
badan

1.     Siapakah yang menulis sajak di atas?
              A    Nelayan
              B     Ibu bapa
              C     Guru           
              D     Murid
2.     Bagaimanakah hidup penulis tanpa guru?
              A     Hidupnya penuh dengan onak dan duri                
              B     Hidupnya menjadi lebih sempurna
              C     Hidupnya sepi
              D     Hidupnya bagaikan sebuah kapal yang tiada haluan
3.     Apakah perasaan penulis ketika menulis sajak ini?
              A      Akan mengenang jasa guru hingga akhir hayatnya
              B       Kecewa kerana tidak dapat membalas jasa guru
              C       Marah kerana tidak dapat membalas jasa guru
              D       Takut kerana terpaksa melalui onak duri               
        4.   Perkataan anugerah dalam petikan bermaksud
              A      kurniaan     
              B      huluran                   
              C      ciptaan       
              D      sumbangan
5.     Apakah harapan penulis kepada gurunya?
              A     Agar kehidupan guru lebih bersinar
              B     Agar Tuhan merahmati kehidupan gurunya
              C     Agar kehidupan gurunya seperti sebuah kapal yang berlabuh
              D     Agar gurunya tidak jemu dalam mendidik anak-anak watan



LATIHAN 4
Soalan 1 - 5
Baca pantun di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.



(1)     Cik Johana mengidam betik
                 Betik masak di atas batang;
                 Terbang semangat penghulu itik,
                 melihat ayam berlumba renang.


         (2)   Kalau tuan baik hati,
                 Belikan saya sekampit pulut;
                 Kalau tuan bijak bestari,
                 Apakah binatang tanduk di mulut.
        

(3)     Dalam semak cari guli,
                 Ibu ayam buat sarang;
                 Orang tamak selalu rugi,
                 Macam anjing dengan bayang-bayang.


(4)     Tepuk amai-amai,
                 Belalang kupu-kupu;
                 Bertepuk ramai-ramai,
                 Nanti malam upah susu.


1      Apakah makna pantun pada rangkap pertama?
              A    Itik tidak dapat berenang
              B    Seorang gadis mengidam buah betik
              C    Itik berasa gementar apabila melihat ayam tiba-tiba boleh berenang 
              D    Ayam sudah mula pandai berenang

2      Apakah jenis pantun pada rangkap kedua?
              A    Pantun Pahlawan            C     Pantun Teka-teki
              B    Pantun Budi                    D     Pantun Nasihat

3      Apakah pengajaran daripada pantun rangkap ketiga?
              A      Janganlah mencari guli dalam semak
              B      Jangan bersikap tamak kerana ia akan merugikan diri sendiri
              C      Jangan bersikap tamak seperti anjing  
              D      Janganlah melakukan sesuatu perkara yang akan merugikan diri sendiri.

4      Pantun rangkap keempat, sesuai untuk ________.
              A      bayi
              B      kanak-kanak
              C      remaja        
              D       warga tua

5      Apakah gambaran bagi pantun pada rangkap keempat?
              A      Memujuk seseorang supaya jangan menangis
              B      Satu pendedahan kepada kehidupan yang bakal mereka tempuhi
              C      Apabila bertepuk ramai-ramai, hati akan gembira
               D     Pujukan kepada kanak-kanak yang sedang berduka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan